کندوی روان " Flow Hive "


عملیات برداشت عسل برای زنبور داران دغدغه بزرگی است ، از بازدید کندو ، اطلاع از میزان عسل ذخیره شده در قاب ها ، برداشت قاب حاوی عسل ، جدا سازی زنبور ها از قاب ، انتقال جعبه های سنگین حاوی قاب های عسل به محل عسل گیری ، فراهم نمودن محیط سربسته برای جلو گیری از مزاحمت زنبورها در اجرای عملیات عسل گیری، سپس انجام عمل پولک برداری  استراکتور کردن قاب ها و در نهایت برگرداندن قاب های خالی شده از عسل به کندو .
 

کندوی روان     Flow Hive

 

تمامی مراحل مذکور بسی کار دشواری هست، همین موارد باعث شد تا قاب عسل روان ساخته شود ، کندوی روان ” Flow hive ” پیچیده ترین و پیشرفته ترین ابداع یا اختراع در زنبورداری از سال ۱۸۵۲ تا به حال بشمار می رود. این وسیله توسط استوارت و سیِدر اندرسن ( Stuart & Cedar Anderson )که خود به زنبور داری اشتغال داشتند، ساخته شده است. کندوی فلو هایو نتیجه پشتکار ده ساله آنهاست. این ابداع به شما اجازه می دهد تا بدون باز کردن در کندو و حتی کوچکترین مزاحمت و اختلال برای زنبور و فرایند کندو ، عسل تولیدی را برداشت کنید.

کندوی روان     Flow Hive

فلو هایو از چند قاب پلاستیکی تشکیل شده است. سلول های پلاستیکی این قابها از چیده شدن نوارهایی در کنار هم تشکیل می شوند. نیمی از هر سلول شش ضلعی در یک نوار و نیم دیگر آن در نوار مجاور قرار دارد. چفت شدن این دو نوار، سلولی را می سازد که زنبورها آن را با موم تکمیل خواهند کرد.
 

کندوی روان     Flow Hive

دیواره پشتی و ضلع انتهایی کندو شفاف هستند. بنا براین زنبوردار بدون آنکه نیاز به باز کردن کندو داشته باشد وضعیت عسل داخل سلول ها و شروع پولک کردن آن توسط زنبورها را می بیند. برای برداشت عسل از یک آچار فلزی شبیه به یک آچار آلن بلند که در داخل محل تعبیه شده در قسمت بالای قاب جا می گیرد و با چرخاندن ۹۰ درجه آن ، نوارهای پلاستیکی تشکیل دهندۀ سلول ها یکی در میان از جای خود حرکت کرده و سلول ها دو نیم می شوند.
 

کندوی روان     Flow Hive

 

عسل داخل سلول های سربسته آزاد  شده به سمت پایین جریان پیدا می کند. با توجه به شیب سلول ها به سمت داخل، عسل روی زنبورهای مستقر روی قاب نمی ریزد.
 

کندوی روان     Flow Hive

در طول قسمت پایینی قاب یک لولۀ پلاستیکی تعبیه شده که عسل های فروریخته از طریق شلنگی که به انتهای آن متصل می شود مستقیماً داخل ظرف عسل خواهد ریخت.
 

کندوی روان     Flow Hive
 

با بازگرداندن آچار فلزی به حالت اول خود سلولهای شکسته شده به حالت اول بر می گردند و قاب برای استفاده مجدد زنبورها آماده است.


کندوی روان     Flow Hive

در برخی از مدل های این کندو ها برای  اینکه زنبور ها رغبت بیشتری به این نوع قاب ها داشته باشند. اجازه دادن زنبور ها  50 درصد دیواره حجره ها را   با موم بافی خود  بسازند . همانطور که در تصویر می بینید . یک نوار با دیواره ساخته شده از پلاستیک هست و دیوار دیگر باید موم بافی شود.


کندوی روان     Flow Hive


در این مدل ایراد کار این هست که بعد برداشت عسل . زنبور باید دوباره دیواره های حجره های تخریب شده را بردارند و از نو بسازند.
 

کندوی روان     Flow Hive

کندوی عسل روان . در حقیقت یک نوع طراحی خاص از شان زنبور عسل می باشد.روش کار به این شکل هست که بدنه اصلی کندو ( لانگسترود . دادانت . ملی و ...) می باشد. اندازه بنده   هم استاندارد نوع کندو می باشد  و شامل تعداد قاب تعریف شده برای همان نوع کندو می باشد.  و نوع قاب ها کاملا معمولی و بر طبق استاندارد کندو است .پنجره ملکه ، درب کندو و کاور زیر درب هم به همان شکل می باشد .
در کندوی عسل روان فقط شکل طبق . تعداد قاب ها و ساختار قاب ها  فرق دارد.عرض قاب ها از استاندارد 36 میلی متر بیشتر می باشد . زیرا زنبور عسل در ذخیره سازی عسل در حجره ها عادت دارند دیواره حجره ها را بلند تر بسازد . به همین خاطر تعداد قاب ها در این مدل کندو از 10 به 7 عدد کاهش یافته است.


کندوی روان     Flow Hive
 

محاسن استفاده از قاب های روان عسل
1 – مصرف برگ موم آج و موم بافی در این کندو ها کاهش یافته است .

2 – به دلیل اینکه در دیواره دو طرف طبق پنجره شیشه ای شکل گذاشته شده . نیاز به بازدید کامل کندو جهت برداشت عسل نمی باشد.  
3 – در هنگام برداشت عسل  نظم و آرامش زندگی زنبورها را از بین نمی برد.
4 – این کندوها تلفات زنبورها و زحمات زیاد زنبوردارها برای برداشت عسل را از بین می برد.

5 بدون پولک برداری دستی و استفاده از تجهیزات برداشت عسل، تخلیه عسل به آسانی صورت می گیرد

 

کندوی روان     Flow Hive
 

معایب :

1 قیمت این مدل کندو ها بسیار گران می باشد . کندوی کامل بدون زنبور چیزی حدود 200 دلار می باشد که با دلار 10 هزار تومانی حدود 2 میلیون تومان فقط قیمت یک کندوی بدون زنبور  می باشد.
2 استفاده از قاب پلاستیکی به جای قاب با موم طبیعی ، می تواند سلامت و ارگانیک بودن عسل را دچار مشکل کند.
3 – طبق دادن اضافی در این نوع کندو ها گران و با مشکلات همراه هست.
4 – عملیات عسل گیری در این کندو ها زمان بر  می باشد . برای هر کندو چیزی حدود 30 دقیقه لازم است تا عسل شان بطور کامل تخلیه شود .
5 – پیاده سازی این روش در زنبور رستان های بزرگ امکان پذیر  نمی باشد.
 


کندوی روان     Flow Hive
 

 نتیجه گیری
در کل می توان گفت که این نوع کندوها مناسب زنبوردارن بزرگ  نمی باشد و تنها برای افرادی که مایل هستند در باغ و یا ویلای خود چند تا کندو داشته باشند و بدون انجام کارهای رایج زنبورداری عسل طبیعی و مطمئنی را برداشت کنند، مناسب می باشد.